Interview med Stephen Bruyant-Langer, President & Founder, The Personal Business Plan (VL73)

Af: Henrik Ørholst

 
Stephen Bruyant-Langer er en af de headhuntere, der har været med i forreste række igennem de sidste tyve år. Men nu har han trukket stikket og taget sin egen medicin. Han står i spidsen for virksomheden ”The Personal Business Plan”, som sætter mennesker i stand til at opnå kontrol over deres liv. Og det giver ham frihed til at arbejde så meget, han vil, siger han med smil i stemmen, så det er let at fornemme, at det er en glad mand, der har valgt selv at bestemme over arbejdstid og arbejdsliv.

Hvordan får man balance mellem liv og arbejde?

Først og fremmest er arbejde en del af livet. Det er aldrig et enten-eller, men altid et både-og. Du opnår balance ved at leve op til dine egne forventninger i stedet for andres. Nøgleordet er refleksion. Selv i den travleste hverdag skal du evne at skabe dig tidsrum til selverkendelse. Det handler ikke om at få mere ferie. Det er derfor ikke mængden af tid. Det kan sagtens være fire dage i stedet for fire uger. Det er et spørgsmål om at finde situationer, hvor du kan rydde op på dit mentale pulterkammer.

I de perioder, hvor du arbejder mindre, skabes der nye neurologiske baner i din hjerne.
De fleste propper ganske enkelt for meget ind i deres kalender. Også i fritiden. Derfor er det nødvendigt at planlægge tid til refleksion. Sat på spidsen vil nogen sige, at det kan være godt at kede sig. Samtidig skal vi være bedre til at sige NEJ.

Hvordan skal man forberede sig på det næste job, når man ikke er i jobmarkedet?

Du skal kortlægge de valgkriterier, som er kritiske for dig – dem, som du ikke vil gå på kompromis med. Derudover skal du selv tro på muligheden. Hvis ikke du selv tror på det, kan du ikke overbevise andre.  Det kan være selvstændighed, frihed og uafhængighed, hvis det er personlige ting. Eller geografisk placering eller arbejdstid. Det kan også være titel og lønniveau, hvis det er mere traditionelle ting, som bliver en del af ansættelseskontrakten. Det er fundamentalt, at du ikke går på kompromis med dig selv bare for at få et job. Hvis der ikke er en ”Yes-fornemmelse i maven”, vil det være dumt at sige JA til jobbet.

Hvad skal man gøre, hvis chefen er umulig?

Du vælger en anden. Hvis du oplever, at din chef er umulig, så er du sandsynligvis ikke den eneste, der oplever det. I enkelte tilfælde er det en god ide at bide tænderne sammen og vente 6-12 måneder på, at han – eller hun – bliver skiftet ud. Men det er vigtigt ikke at lade sig kue af en skodchef. Erfaringen viser, at umulige chefer ikke bliver bedre.

– og hvis det er medarbejderne, der er umulige?

Du afskediger dem. Alle topledere siger, at de fortryder, at de ventede for længe. Håbet er lysegrønt, og både medarbejder og chef tror, det bliver bedre. Men ikke sjældent kan det være en god ide at tage afsked med en medarbejder. Cheferne er ofte for dårlige til at tage konfrontationen og afskedige en medarbejder. Inden for seks måneder bør beslutningen tages. Det er for begge parters skyld.

Dit bedste råd i én sætning?

Følg din livsambition.