Af: Henrik Ørholst

Bjørn Kjos, CEO, Norwegian taler den 28. januar på VL Døgnet 2013. Han vil tale om ”Kontrol” og om, hvordan man kan banke omkostningerne i bund ved hjælp af en innovativ forretningsmodel.

Bjørn Kjos er en anderledes topchef. Ikke mindst fordi han også er forfatter. I 2006 debutterede han med: ”Murmanskaffæren”. Desværre er bogen ikke udkommet på dansk. Endnu. Det er en spændingsroman, som foregår i 1970’erne og under den Kolde Krig. På det tidspunkt var han også selv på vingerne. Men det var som jagerpilot ved det norske flyvevåben, som var med til at fastholde den norske suværenitet i forhold til Warzawapagten på den anden side af ’Jerntæppet’.

Det er et lidt ualmindeligt bogprojekt. Det tog mange år at skrive bogen, som primært var til skrivebordsskuffen. Men sådan synes Bjørn Kjos’ kone ikke, det skulle være. Så hun gik bag hans ryg og sendte manuskriptet til et forlag!

I 1969-1975 sad Bjørn Kjos i cockpittet på en Lockheed F104 Starfighter.

I 1975 ønskede han at arbejde for SAS, men sådan blev det ikke. I stedet kastede han sig over Juraen. I 1983-2002 var han advokat og i en kort periode dommer. Et usædvanligt karriereskift.

Den alsidige karriere fortsætter:  I 1993 gik flyselskabet “Busy Bee” konkurs, og sammen med en række medarbejdere derfra så ”Norwegian Air Shuttle” dagens lys. Her var Bjørn Kjos bestyrelsesformand fra 1993-1996. Siden er det gået slag i slag, og I 2002 overtog han stolen som CEO for Norwegian, og strategien blev lagt om til at være et lavprissselskab,

I dag er Bjørn Kjos hovedaktionær i virksomheden og Skandinaviens næststørste flyselskab. SAS og Norwegian er de to største skandinaviske selskaber.

”Den hurtigste måde at blive millionær i flyindustrien er at starte med en milliard” var der en, der sagde engang. Og det skal nok passe. De voldsomt stigende brændstofudgifter presser indtjeningen, og samtidig er kunderne blevet endnu mere prisfokuserede. Gennemsigtigheden er øget, så kunder har hele tiden mulighed for at finde det helt rigtige tilbud.

Men her har Norwegian alligevel formået at finde ”et blåt ocean”.
Norwegian har gjort med op den traditionelle måde at drive flyselskab på. Med udgangspunkt i et ønske om lave billetpriser, har flyselskabet været i stand til at holde sig fri af den stigende konkurrence og faldende indtjening. Fra at være et lille lokalt flyselskab har man nu opnået en position som et af Europas største flyselskaber.

Norwegian har skabt en stærk forretningsmodel ved at satse på lavpris. Kan I fastholde det koncept, når rejser til Nordamerika bliver en del af tilbuddet til kunderne?

”Vi både vil og kan holde fast i vores forretningsmodel. Dette skyldes primært, at 787-Dreamliner, som skal flyve turene, er en revolution inden for moderne luftfart. Groft skitseret er det flyets markant lavere driftsomkostninger kombineret med vores slanke og effektive organisation, der gør, at vi vil tilbyde vores passagerer billige oversøiske billetter”

Hvis vi vender problemstillingen om; hvad vil du anbefale Rikard Gustafson at gøre med SAS, der er i en presset konkurrencemæssig situation?

”Jeg giver sjældent andre selskaber gode råd, og jeg tror, at Gustafson selv kan svare bedst på dette. Alle selskaber skal have fokus på effektivisering og omkostningskontrol, og her er SAS selvsagt ingen undtagelse.”

Gebyrer har været en del af lavprisflyselskabernes forretningsmodel. Det er stort set den samme strategi, de andre selskaber følger; hvad kan man gøre for at adskille sig fra konkurrenterne?

”Måden, hvorpå vi vil adskille os fra vores konkurrenter, er simpelthen ved at tilbyde vores passagerer det bedste produkt. Vi er allerede godt på vej. Nye, miljøvenlige fly kombineret med produkter som gratis WiFi, Direct to gate og meget mere er bare noget af det, som folk får, når de flyver med os.”

Hvor mange flyselskaber vil der være i Nordeuropa i 2020?

”Jeg mener, der vil være langt færre, end vi ser i dag. Det skyldes, at konkurrencen øges, og det kræver volumen og omkostningseffektivitet at overleve. Det er der mange selskaber, der ikke har.”

Hvor meget betyder miljøet for Norwegian? Og er det noget kunderne tænker på, når de køber en flybillet?

”Jeg tror, at mange gerne vil gøre en forskel for miljøet. For Norwegian er miljøet en del af vores samfundsansvar, og vi har som mål at reducere vores CO2-udslip med mere end 30 procent per passager i perioden 2008-2015. Derfor har vi investeret i nye Boeing 737-800, som er mere miljøvenlige, og i 2014 vil vi have en af Europas grønneste flåder. På nuværende tidspunkt har vi en flådealder på lige under fem år.”

Hvad er luftfartsindustriens største udfordring lige nu? Og hvad er Norwegians?

”Den største udfordring for aktørerne i luftfartsindustrien er på nuværende tidspunkt at være lønsomme. Det samme gælder for Norwegian, og netop derfor må vi tænke langsigtet. Vi har eksempelvis tæt på 300 brændstofeffektive fly i bestilling, som blandt andet vil være medvirkende til at holde vores omkostninger nede. Derudover er vi meget opmærksomme på fremtidens turiststrømme i forhold til placering af baser og kommende rutetilbud.”

Vi glæder os til at byde Bjørn Kjos velkommen i Operaen til VL døgn 2013, hvor han vil være på scenen mandag den 28. januar kl. 17:00-19:15 og deltage i panel med Jørgen Buhl Rasmussen, CEO & President, Carlsberg og Hans Enocson, CEO & President of GE, for the Nordic and Baltic Region.