AF HENRIK ØRHOLST
“Jeg vil gerne indrømme, at jeg aldrig har brudt mig om dem, som efter 1-2 arbejdsdage fortæller den måbende omverden, hvad de mener, der skal gøres anderledes i de nye virksomheder, de lige er begyndt i”.

En klar tilkendegivelse af Dansk Selskab for Virksomhedsledelses nye direktør Peter Willumsen, der den 1. august 2011 overtog stolen efter Bo Gjetting, som har ønsket at fratræde for at få mere tid til egen virksomhed.

Den nye direktør har en stærk baggrund indenfor ledelse og marketing og glæder sig meget til den spændende udfordring.

Peter er 62 år og er gift med Kirsten, der er skolelærer. Med udgangspunkt i en Cand.merc. eksamen fra CBS i 1974 har karrieren udfoldet sigt indenfor FMCG, hvor han senest i perioden 1993-2008 var Senior Vice President med ansvaret for salg og markedsføring i Skandinavien og Baltikum.

”Mit første job var som produktchef hos Colgate Palmolive, og efterhånden steg jeg op gennem graderne. Senest havde jeg en række jobs hos House of Prince, hvor en rød tråd gennem alle jobbene har været salg og marketing. Og nej. Jeg ryger ikke. Kun cigar i festligt lag,” siger Peter Willumsen til VL Nyt.

Fra januar 2009 har Peter været medlem af bestyrelsen i Andersen & Martini og censor på CBS, således at fremtidens generationer af topchefer kan få udbytte af den store viden, som VL’s nye direktør har indenfor primært salg og markedsføring. ”Oprindeligt var det min plan, efter i mange år at have haft en arbejdsuge på 60 – 70 timer, at få mere tid til familien, bestyrelsesarbejde samt lære at spille golf. Men så dukkede VL jobbet op som en spændende mulighed. Det kunne jeg ikke sige nej til”, siger VL’s nye direktør.

Hvad kan VL lære af FMCG?

Jeg har været medlem af VL42 i 22 år, og derfor har jeg et godt kendskab til VL.

VL grupperne er et brand, og det er vigtigt at finde ud af hvad, det skal indeholde i fremtiden. Det er noget af det første, som jeg vil bruge min tid på. Især er det meget vigtigt, at få en forståelse for, hvordan man ser på VL indefra. Næste skridt bliver at få et overblik over, hvor vi er i dag, og hvor vi skal være i fremtiden. Det centrale bliver derfor, at flytte VL til den fremtidige position, som vi ønsker.

Helt konkret er det spørgsmålet, om VL opfylder de behov, som de 3700 medlemmer har. Der kan være ting, som skal justeres for, at et medlemskab af VL giver merværdi for det enkelte medlem. Der kan være ting, som kan forbedres indenfor den enkelte gruppe eller på tværs af grupperne, hvor man kan give inspiration til hinanden.

Vil du lave en best practice for enkelte grupper?

Nej, de enkelte grupper bestemmer selv. Men jeg forestiller mig at udarbejde et inspirationskatalog som den enkelte gruppe kan benytte sig af. Der er mange grupper, som er meget velfungerende og har været det i adskillige år. Her er der ingen grund til at ændre noget. ”Brug det, hvis I vil – lad være, hvis ikke det passer Jer”, er mit udgangspunkt.

De nyere grupper har brug for mere coaching i deres arbejde end de veletablerede grupper. I de nye grupper skal man lære hinanden at kende samtidig med, at de skal fastlægge deres egne traditioner.

Hvad er styrken ved VL?

Det er et unikt netværk. Der findes ikke noget tilsvarende i Europa. Der er ikke andre lande, hvor ledende medarbejdere fra den private og den offentlige sektor har et forum, hvor de kan mødes og udveksle erfaringer og dermed få udvidet deres horisont. Det er det stærkeste ved VL brandet.

Det skal være således, at alle, der har deltaget i et VL møde, det gælder uanset om det er et gruppe-møde eller VL døgnet, skal gå beriget derfra, og det skal være noget, som direkte kan bruges i egen virksomhed dagen efter. Det er hovedformålet.

Er der noget i din gamle VL gruppe som du vil fremhæve?

I min egen ”gamle VL gruppe” (VL42) var der flere ledere fra den offentlige sektor, og det var med til at ændre mit synspunkt på de opgaver, de arbejder med i det daglige. Deres arbejdsopgaver er langt mere vanskelige, end jeg havde forestillet mig. De er meget kompetente og dygtige.